Vai vajag skolēniem reproduktīvo un veselības zināšanu ietvaros mācīt par kontracepciju vai nevajag? Biedrības “Asociācija Ģimene” un kustības “Par dabisku ģimeni” sociālajos kontos sekotāji pauž dažādus viedokļus. Vieni vaicā – “Kamdēļ skolās mācīt lietas, kuras veicina to, kā būt nesavaldīgiem un turklāt pat jau pašā jaunībā, ignorējot tikumīgas ģimenes veidošanas procesus un tamlīdzīgas lietas?” Citi uzsver – “Tas ir jāstāsta un jāzina jau 9. klasē. Vecāki domā, ka bērni – pusaudži ar seksu nenodarbojas, bet ir jāzina, kā rīkoties un arī sekas. Neadekvāta vecāku uzvedība.” Piedāvājam ielūkoties ziņu portāla “Ogrenet” tēmas turpinājumā par oktobra vidū notikušā Veselībpratības monitoringa darba norisi.

“Iepazīstoties ar testa saturu, kārtējo reizi kļūst skumji par acīm redzami zemo piedāvātās izglītības kvalitāti un būtībā skolēnus pazemojošajām nožēlojami primitīvajām prasībām,” uzskata sociālā pedagoģe, bērnu attīstības un rehabilitācijas speciāliste Vineta Preisa. “Par šīm tēmām ir jāmāca, bet vairāki reproduktīvās veselības sadaļā jautājumi ir pat nekorekti sastādīti ar nekorektām atbildēm,” norāda sertificēta vecmāte, auglības atpazīšanas metožu (AAM) instruktore, ekonomikas zinātņu maģistrs Baiba Stikute. Viens jautājums, viņasprāt, ir īpaši dramatisks.

Pēc publicētā raksta par Veselībpratības monitoringa darba norisi 10. klašu skolēniem un profesionālās izglītības iestāžu 1. kursu audzēkņiem, sociālajos tīklos viedokļi dalās. Kamēr ir vecāki, kuri atbalsta vai kritizē monitoringa darba tematikas ievirzi, ziņu portāls “Ogrenet” uzklausīja speciālistus, kuri norāda uz šī zināšanu pārbaudes darba kvalitāti un virspusēju pieeju jautājumu un atbilžu izstrādē. Kā zināms, pārbaudes darbs aptvēra 10 tēmas – fiziskās aktivitātes, veselīgs uzturs, reproduktīvās funkcijas, kontracepcija, higiēna, sociālā saskarsme, vardarbība, drošība, pirmā palīdzība un atkarības, veidojot testu ar 50 jautājumiem, katram jautājumam paredzot tikai vienu pareizo atbilžu variantu no četriem piedāvātajiem.

Neilgi pēc Veselībpratības monitoringa darba pildīšanas, publiski bija pieejami testa jautājumi ar dotajiem atbilžu variantiem. Pēc “Ogrenet” lūguma, Valsts izglītības satura centra Komunikācijas nodaļa atsūtīja arī variantu, kurā izceltas pareizās atbildes.

“Izanalizējot visu pārbaudes darbu, rodas neizpratne par šādas izglītošanas patieso jēgu un mērķiem. Ja tiešām vienīgais mērķis ir  veidot egoistisku, tikai uz baudu orientētu patērētājsabiedrību, kur ģimene nav vērtība un bērni ir tikai indivīda ērtībām traucējoši elementi, tad šāda izglītošana sevi attaisno. Bet, ja sabiedrības vairākuma un valsts intereses tomēr ir neizmirt un turpināt latviešu tautas pastāvēšanu, tad arī piedāvātā izglītība veselības jomā ir nopietni jāpārskata,” uzskata sociālā pedagoģe, bērnu attīstības un rehabilitācijas speciāliste Vineta Preisa.

Vairāki jautājumi – primitīvi un nekorekti

Kā piemēru AAM speciāliste B.Stikute min testa 10.jautājumu.

10. Kādu procesu esamība meitenes un zēna organismā atbild par grūtniecības iestāšanos?
A dzimumattiecību laikā prezervatīva neizmantošana
B sekss beidzas ar orgasmu
C meitenei – ovulācija, zēniem – ejakulācija (pareizā atbilde)
D seksuālās attiecības

Ja pareizā atbilde ir “meitenei – ovulācija, zēniem – ejakulācija”, gribu vaicāt, kā tieši ovulācija var atbildēt par grūtniecības iestāšanos? Tas jau ir ļoti nepareizi un nekorekti noformulēts. Ovulācija ir saistīta ar olšūnu, bet tieši nekādā veidā tā par grūtniecības iestāšanos neatbild, un kādā veidā ejakulācija varētu atbildēt par grūtniecības iestāšanos? Uzskatu, ka jautājums pēc būtības ir aplami noformulēts un līdz ar to arī atbilde nevar teikt, ka ir pareiza. Ko ar šo jautājumu gribēja panākt? Tam līdzās, piemēram, nav neviena jautājuma kaut vai par meitenes ciklu vai arī par dzimumnobriešanu puišiem.

Savukārt, viedokli par konstatējamo primitīvismu V.Preisa skaidro ar to, ka “vairumam testa jautājumu pareizai atbildei papildus zināšanas attiecīgajā jomā nav nepieciešamas, pietiek vien ar elementāru lasītprasmi un nelielu loģiku, lai no četriem piedāvātajiem atbilžu variantiem izvēlētos vienu, kurš nav uzkrītoši muļķīgs. Tādēļ rodas jautājums par mācību vielas kopējo saturu un mācību procesu, ja zināšanu pārbaude pieļaujama šādā līmenī.”

Kā vienu no piemēriem speciāliste izceļ 6. testa jautājumu:

6. Kādas ir nepietiekama uztura sekas?

A paaugstināta enerģija

B novājināta imūnsistēma, nogurums un aizkavēta organisma attīstība (pareizā atbilde)

C muskuļu masas palielināšanās

D uzlabota koncentrēšanās spēja

Par 13. jautājumu un tā atbildēm runājot, B.Stikute uzskata, ka “šķiet, ka tas, kurš jautājumus ir sagatavojis, mēģina tā kā iesmiet par šo tēmu.”

13.Kas ir seksuāli transmisīvās slimības (STS)?

A iekaisumi, kas rodas aukstuma ietekmē

B slimības, kuras izplatās ar ēdienu

C slimības, kuras izplatās seksuāla kontakta ceļā (pareizā atbilde)

D infekcijas, kuras izplata kukaiņi

Vai seksuālā dzīve ir obligāta jaunieša pieredze?

“Ļoti būtiski ir izglītot jauniešus par seksualitāti un reproduktīvo veselību, par menstruālā cikla skaistumu un mūsu hormoniem, kas nosaka ļoti daudz ko – estrogēnu, progesteronu, testosteronu,” pārliecināta AAM speciāliste.

“Nenoliedzot mācību satura izstrādātāju vislabākos nodomus jauniešu vispusīgā izglītošanā, jāteic, ka, spriežot no testa, tēmas par reproduktīvās veselības jautājumiem arī skatītas ļoti primitīvi un tendenciozi, uzsverot seksuālo dzīvi un kontracepciju kā gandrīz obligātu katra pilsoņa dzīves sastāvdaļu,” norāda V. Preisa, īpaši izceļot testa 12. jautājuma atbildes, kur atbilde “radīt pēcnācējus” tiek vērtēta kā aplama, netieši orientējot jauniešus uz seksuāliem kontaktiem, izslēdzot to primāro jēgu – radīt pēcnācējus. Neskaidra arī ir pareizās atbildes jēga un šādas izglītošanas patiesais nodoms, ja mērķis nav pilnvērtīga ģimene ar bērniem, kā dzimtas un tautas turpinājums.”

12. Kādi ir ikviena cilvēka pilsoniskie pienākumi seksuālās un reproduktīvās veselības jomā?

A samaksāt par vizīti pacienta iemaksu

B apgūt pamatzināšanas par seksuālās un reproduktīvās veselības veicināšanu un aprūpi (pareizā atbilde)

C sniegt informāciju kaimiņiem par seksuāli transmisīvo slimību ārstēšanu

D radīt pēcnācējus

Arī B.Stikute saredzot šajā 12. jautājumā tādu kā ietverto “misijas apziņu” par cilvēka pilsoniskiem pienākumiem šajā jomā, kur pareizā atbilde ir “b” atbilde.

“Tomēr nevar teikt, ka nekorekti būtu izvēlēties ceturto “d” piedāvāto atbildi “radīt pēcnācējus”. Kāpēc šī atbilde nevarētu būt pareizā, konkrēti domājot par reproduktīvo veselību vai par tautas nākotni? Ja kāds jaunietis ir izvēlējies šo variantu, nebūtu pareizi teikt, ka tas ir aplams variants. Šajā formulējumā ir ietverta doma, ka radīt pēcnācējus būtu kaut kas neatbalstāms.

Vai visus interesē, kā 16 gados izvairīties no grūtniecības?

Sertificētā vecmāte, AAM speciāliste norāda, ka 14.jautājums “Kādā vecumā ieteicams sākt apmeklēt ārstu reproduktīvās veselības jautājumos?” ir tāds, kur jaunietis ieķeksēs pareizo variantu, nojaušot, ko sastādītāji ir gribējuši. Ja kādi jaunieši atbildēs tiešām, ko domā, jautājums būs atbildēts nepareizi. Reālajā dzīvē ir ļoti rets variants, kad tiklīdz iestājas pubertāte, jaunieši dodas pie ārsta. Meitenēm varbūt ir citādāk, bet te gribu uzsvērt, ka šim speciālistam noteikti būtu jābūt uz dzīvību un vērtībām orientētam. Jo, kā rāda pieredze, mēdz būt ārsti, kuri pilngadību sasniegušām jaunietēm pat “uzbrauc”, kā tā var būt, ka viņām vēl nav seksuālo attiecību bijis. Tā kā šeit arī ir diskutējams, kādu atbildi sagaida uzdevuma sastādītāji,” komentē B.Stikute.

“Un vai tiešām jaunietim 16 gados būtu jāiet runāt ar ārstu, kādus pretapaugļošanās līdzekļus lietot un kā izvairīties no nevēlamas grūtniecības? Zinu, ka ir jaunieši, kas pie šī jautājuma varētu izvēlēties “a” atbildes variantu – “lai uzzinātu par ķermeņa izmaiņām”, jo pārējie viņiem nav aktuāli. Tomēr viņu atbilde būtu nepareiza, jo pareizā ir “d” atbilde. Lai arī pēc jauniešu vērtībām, varianti par nevēlamu grūtniecību vai kontracepciju, viņiem nav aktuāli. Vai šis ir korekti vērtējams?” jautā B.Stikute, analizējot testa 16. jautājumu.

16. Kāpēc ir svarīgi runāt par reproduktīvo veselību ar ārstu?

A lai uzzinātu par ķermeņa izmaiņām

B lai izvairītos no nevēlamas grūtniecības

C lai iegūtu informāciju pretapaugļošanas līdzekļiem

D visas iepriekš minētais (pareizā atbilde)

Arī V.Preisas bažas ir, ka testā ārsta kompetence tiek reducēta “vien uz kontracepcijas līdzekļu izvēli, nevis rūpēm par veselību, lai nākotnē varētu radīt veselīgus pēcnācējus. Jēdzieniem “pēcnācēji” un “grūtniecība” visa testa kontekstā netieši tiek piešķirta vien negatīva nozīme.”

Testa visdramatiskākais jautājums

B.Stikute uzsver, ka dramatiskākais visā testā ir 17. jautājums, un tas noskaņo jauniešus uz to, ka ir normāli, ja viņu starpā jau ir seksuālās attiecības un ka reizēm var gadīties, ka pārplīst prezervatīvs.

17. Kas jādara, ja dzimumakta laikā plīsis prezervatīvs?
A jāpaņem jauns prezervatīvs
B jāpārtrauc dzimumakts un jāsteidzas mazgāties
C jālieto avārijas kontracepcijas medikamenti (pareizā atbilde)
D visas iepriekš minētais

Pareizās atbildes variants pie šī jautājumair “c” atbilde – “jālieto avārijas kontracepcijas medikamenti”.

“Tā ir ļoti dramatiska atbilde, skatoties ilgtermiņā uz meitenes veselību! Diemžēl, ja mēs noskaņojam uz to, ka “ja nu kas, tu vienmēr varēsi lietot avārijas kontracepciju”, neapzinoties un nerunājot par sekām, mēs varam savu jauno paaudzi veselības ziņā ļoti sabojāt.

Lietot avārijas kontracepciju nozīmē pēc dzimumakta iedzert šīs bez recepšu zāles, kas ir liela deva hormonu. Tie būtiski ietekmē un var pat sagraut dabisko hormonu ainu. Meitenēm sākotnēji cikls var būt neregulārs un reproduktīvā sistēma vēl tikai nobriest pat vairāku gadu garumā. Tas ir laiks, kad mūsos ieliktais brīnišķīgais hormonālais mehānisms tikai vēl stabilizējas. Ja mēs tajā brīdī lietojam avārijas kontrapcepciju un darām to pat regulāri, tas var neatgriezeniski ietekmēt mūsu reproduktīvo veselību. Par šo tēmu noteikti būtu jārunā, bet norādīt šādu grūtniecības izsargāšanās veidu kā pareizo atbildi var uzskatīt pat par noziedzīgu pret meitenes veselību ilgtermiņā.

Abas speciālistes norāda nozīmīgās informācijas iztrūkumu par kontracepcijas tablešu un avārijas kontracepcijas lietošanas blaknēm un riskiem.

B.Stikute vērš uzmanību, ka “avārijas kontracepcijas aprakstā ir minētas iespējamās blaknes, kas ir ļoti būtiskas, īpaši, ja tās attiecas uz nenobriedušu organismu.” Ar aprakstu katrs var iepazīties zva.gov.lv

V.Preisa uzsver, ka zināšanas par avārijas kontracepcijas riskiem ir ļoti svarīgas pubertātes vecumā, lai vēl nenobriedušam organismam nenodarītu būtisku kaitējumu. “Rodas iespaids, ka jauniešiem piedāvātā izglītošana seksuāli repruduktīvās veselības jomā būtībā ir jauniešu orientēšana uz agrīnu, sociāli bezatbildīgu seksuālo dzīvi, ar mērķi gūt vienīgi fizisku apmierinājumu un patērēt plaši piedāvāto kontracepcijas līdzekļu produkciju,” norāda bērnu attīstības speciāliste.

Raksta pirmpublicējums Ogrenet.